Mini, mini cupcakes med pepparkaksmak


Okej, jag kunde inte hålla mig längre. Pepparkakor är nu officiellt en del av dieten. När man väl börjat äta pepparkakor så är det kört sen. De hör på något sätt samman med alldeles för många clementiner, julmust, varm glögg och risgrynsgröt. Jag drömmer mig bort i alla julkryddors underbara värld och skapar trevliga recept i huvudet som kan användas på diverse glöggmys och julpysseldagar. Ja, det är min ursäkt i alla fall.



Dessa pepparkakscupcakes är därför för alla er som funderar på att ordna ett trevligt glöggmys till första advent och vill vara ute i god tid med planeringen. Denna mini, mini variant gör du i snygga knäckformar och serverar som ett gott tilltugg på glöggbuffén. Och om det nu skulle vara så att du behöver provbaka dem redan imorgon bara för att veta hur många som blir lagom per person, ja då är inte jag den som skvallrar.

Mini, mini pepparkakscupcakes

Ingredienser

150 g smör
3 st ägg
3,5 dl socker
2,3 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse pepparkakskryddor
Frosting
200 g cream cheese
2 dl florsocker
ev. citronsaft
Frysta lingon till dekoration

Instruktioner

Vispa smör och socker mjukt och krämigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan varje. Vispa ner gräddfilen. Sikta ner vetemjöl, bakpulver och kryddmixen. Vänd försiktigt ner med slickepott. Ställ dubbla knäckformar på en bakplåt. Fyll dem till ungefär hälften med smet. Smeten räcker till cirka 50st beroende på vilken storlek du har på knäckformarna. Grädda i 175 grader i 5-10 minuter. Titta ofta och prova med sticka ifall de är klara. Ta ut och låt kallna helt.

Vispa cream cheese mjuk med elvisp. Sikta ner florsocker och vispa samman till en jämn kräm. Tillsätt eventuellt lite citronsaft ifall du vill. Spritsa varje mini, minicupcake med frosting och dekorera med tre frysta lingon och lingonblad i fall du har det.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel

Loading...